Ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen leikkaaminen ei huomioi kokonaisvaikutuksia

Kannanotto 10.11.2012

Ammatillisia opiskelijoita edustava Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry on huolissaan ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen leikkauksista. Aloituspaikkoja on tarkoitus siirtää harvaan asutuilta seuduilta väestökeskittymiin ikäluokkien pienentyessä ja työvoimatarpeen argumenttiin nojaten. Paikkoja vähennetään vuoteen 2016 mennessä jopa 7 000.

Opetusministeriö julkaisi 9.11.2012 ensimmäiset ehdotuksensa koulutuspaikkojen leikkauksista. Ehdotuksen mukaan Lapissa sijaitsevista koulutuspaikoista lähtisi jopa neljännes.

”On epäloogista, että ensin puhutaan ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisen ehkäisijänä ja nuorisotakuusta lähes kaikkivoipana pelastajana, kun samalla toisella kädellä leikataan maakunnista aloituspaikkoja. Totta kai vähennyksillä on vaikutusta ammatillisen koulutuksen saavutettavuuteen ja myös syrjäytymiseen. Monelle voi olla liian kova kynnys lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle”, sanoo OSKU ry:n puheenjohtaja Jenni Parpala

Aloituspaikkojen vähentämistarpeita perustellaan erityisesti ikäluokkien pienenemisellä ja aloituspaikkojen määrää tullaan suhteuttamaan peruskoulun päättäneiden ikäluokkaan. Leikkauslistoja on jouduttu odottamaan verraten kauan.

”Koulutustarjontaa suunnitellessa ei pitäisi keskittyä vain peruskoulunsa päättäneeseen ikäluokkaan, vaan ottaa huomioon myös vailla toisen asteen ammatillista koulutusta ja tutkintoa olevien henkilöiden määrä alueellisesti. Alueellinen koulutus varmistaa myös pätevän työvoiman saannin teollisuuden ja kehittyvän teknologian tarpeisiin ja muihin alueiden merkittäviin voimatekijöihin. Leikkauksissa on mielestäni osittain unohtunut tilanteen kokonaiskuva- ja vaikutukset.”, Parpala toteaa

Jenni Parpala

Terhi Haapaniemi

edunvalvontasihteeri

Emmepä onnistuneet suosittelemaan yhtään artikkelia tähän hätään. Kurkkaa kaikki kannanotot täältä.