Ammatillisen koulutuksen erityinen tuki selkeytetään

KANNANOTTO 3.5.2018

OAJ, kaikki viisi opettajakorkeakoulua sekä ammattiin opiskelevien järjestöt ovat tyytyväisiä opetusministerin tämänpäiväiseen uutiseen, jonka mukaan ammatillisen koulutuksen erityistä tukea selkeytetään.

Alkuvuoden ajan näytti siltä, ettei vuodenvaihteessa voimaan tulleessa laissa ammatillisesta koulutuksesta enää olisi ollut säännöstä opiskelijan oikeudesta erityisopetukseen eikä kelpoisuusasetuksessa olisi säädetty ammatillisen erityisopettajan kelpoisuuksista.

Opetusministeriö selkeytti tilanteen tänään toteamalla, että se muuttaa vielä kevään aikana opetushenkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 16 §:ää siten, että siinä todetaan erityistä tukea antavien opettajien kelpoisuusvaatimuksista aikaisemman asetuksen mukaisesti.

Tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen opiskelijoista lähes 24 300 sai Tilastokeskuksen mukaan erityisopetusta vuonna 2015. Määrä on koko ajan kasvussa. Nuorten ammatillisessa peruskoulutuksessa jo lähes joka viides vuonna 2015 oli erityisopiskelija.

Erityisopetus on ollut keskeinen tekijä, joka on turvannut opiskelijoille yhdenvertaisemmat mahdollisuudet opiskeluun, edistänyt opintojen etenemistä ja ehkäissyt oppimisvaikeuksista johtuvia keskeyttämisiä.

– On hienoa, että myös Opetushallituksen ohjeet erityisestä tuesta päivitetään. Ne eivät miltään osin vastaa ministeriön tulkintaa laista. Ohjeissa ei mainita opettajaa eikä opettajan roolia. Ministeriön mukaan erityisen tuen opiskelijan opetuksesta ja erityisestä tuesta vastaavat kuitenkin opettajat sekä erityisen tuen opettajat yhdessä. Ilman ammattitaitoista erityisopetusta olisi turha edes kuvitella, että kaikki opiskelijat saavuttaisivat työelämäkelpoisuuden, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa nyt tyytyväisenä.

Myös opettajakorkeakouluissa ollaan iloisia ministeriön kannanotosta.

– Ammatillisen erityisen tuen opettajan kelpoisuuksien säätämisellä täsmällisesti asetuksella on suuri merkitys ammatin vetovoimalle. Pätevällä ammatillisella erityisen tuen opettajalla on iso merkitys erityisen tuen opiskelijalle myös työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa, sanoo johtaja Seija Mahlamäki-Kultanen HAMKista.

Ammattiin opiskelevien järjestöt SAKKI ja OSKU pitivät alkuvuoden epäselvää tilannetta kestämättömänä. He ovat päivittäin tekemisissä sellaisten opiskelijoiden kanssa, joiden opintojen eteneminen ja opintojen pariin saapuminen aamulla riippuu täysin siitä, onko heille järjestetty tarvittava erityisopetus ja erityisopettajan tuki.

– Lakia säädettäessä ei tuotu esille, että erityisopetus-termin muuttaminen erityiseksi tueksi tarkoittaisi, että opiskelijoiden oikeus ammatillisen erityisopettajan antamaan erityisopetukseen olisi poistunut. Erityisopetus on tärkein osa toimivaa erityistä tukea ja siksi olikin hämmentävää, että tulkinta opiskelijan oikeudesta erityiseen tukeen ei ollut selkeä, toteaa SAKKI ry:n uusi puheenjohtaja Elias Tenkanen.

– Lakia säädettäessä korostettiin, että tukea tarvitsevalla opiskelijalla on oikeus pedagogiseen tukeen. Tähän asti erityisopettaja on pystynyt opiskelijan kanssa arvioimaan tuen tarpeen. Nyt Opetushallituksen ohjekin on päivitettävä siten, että siitä käy ilmi, että erityisen tuen opettaja on mukana suunnittelemassa ja antamassa opiskelijalle tukea, sanoo OSKU ry:n puheenjohtaja Emmi Pentikäinen.

OAJ, ammatilliset opettajakorkeakoulut ja ammattiin opiskelevien järjestöt ovat tyytyväisiä siihen, että kevään ajan jatkunut vaikuttamistyö on tuottanut tulosta ja epäselvä tilanne on korjautumassa.

Kansanedustaja Mikaela Nylander jätti tänään eduskunnalle kirjallisen kysymyksen ammatillisesta erityisopetuksesta. Lue Nylanderin kirjallinen kysymys tästä.

Tästä linkistä löytyy OKM:n tiedote säädösten selkiyttämisestä ammatillisessa koulutuksessa.

puheenjohtaja Emmi Pentikäinen, puh. 044 977 6356, emmi.pentikainen(at)osku.info

Emmepä onnistuneet suosittelemaan yhtään artikkelia tähän hätään. Kurkkaa kaikki kannanotot täältä.