Hei amis, marssi kanssamme ulos oppitunnilta maksuttoman toisen asteen romuttamista vastaan!

Kuvassa tekstinä perustiedot ulosmarssista (löytyy artikkelin tekstistä). Kuvassa tyttö megafonin kanssa. Taustalla sumennettuna eduskuntatalo.

Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ja Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU kehottavat ammatillisen toisen asteen opiskelijoita ulosmarssiin oppilaitoksilta torstaina 2.5.2024 klo 13!

Orpon hallituksen aikeet rajata maksutonta toista astetta sekä leikata entisestään opiskelijoiden toimeentulosta ovat kohtuuttomia.

Hallituksen kehysriihipäätöksessä maksuton koulutus rajattaisiin toisella asteella siten, että se päättyy sen vuoden loppuun, jona opiskelija täyttää 18 vuotta. Nykyinen maksuttomuuden rajaus 20 ikävuoteen on mahdollistanut toisen asteen tutkinnon suorittamisen kokonaisuudessaan maksuttomana.

Muutoksella ei saada aikaan merkittäviä säästöjä, mutta sen vaikutukset toisella asteella opiskeleviin ovat mittavat. Se asettaa vaaraan TUVA-koulutuksen käyneiden sekä esimerkiksi oppimisen, toimeentulon tai mielenterveyden haasteista kärsivien mahdollisuudet suorittaa ammatillisen toisen asteen tutkinto loppuun.

Opiskelijoiden toimeentuloon on hallituskaudella kohdistettu jo indeksijäädytykset sekä yleisen asumistuen leikkaus. Orpon hallitus päätti kehysriihessään siirtää opiskelijat takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Erityisen haasteen tämä aiheuttaa kesäajan toimeentulon takaamiseen. Opintotukeen paperilla oikeutettu opiskelija ei voi nostaa kesällä opintotukea, kun opinnot eivät etene. Vaarana on, että opiskelijat joutuvat turvautumaan kesäisin toimeentulotukeen.

Puheenjohtaja (FSS) Cecilia Huhtala, cecilia.huhtala@skolungdom.fi  050 322 7715

Puheenjohtaja (SAKKI) Patrik Tanner, patrik.tanner@sakkiry.fi 044 753 0581

Puheenjohtaja (OSKU) Johanna Heikkinen, johanna.heikkinen@osku.fi 044 977 6356

Poliittinen asiantuntija (FSS) Simon Blomfelt, simon.blomfelt@skolungdom.fi 050 318 1889