OSKU ry:n liittokokous: Arvon mekin ansaitsemme – lisää rahaa ammatilliseen koulutukseen!

KANNANOTTO 18.11.2018, 15:47

Valtakunnallisen toisen asteen ammattiin opiskelevien opiskelijajärjestön Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n liittokokous vaatii, että ammatillisen koulutuksen rahoitusta on parannettava pikaisesti. Erityisesti opettajan antaman opetuksen määrän riittävyys, erityisopiskelijoiden tarvitsema tuki ja ylipäänsä opiskelijoiden opintojen suunnittelun edellyttämä ohjaus kaipaavat nykyistä parempaa resurssointia.

Liittokokoukseensa Turkuun kokoontuneet ammattiin opiskelevat nuoret muistuttavat, että ammatillisen koulutuksen rahoitusta on leikattu vuodesta 2013 lähtien. Kuitenkin samaan aikaan ammatilliseen koulutukseen osallistuneiden määrä on lisääntynyt. Myös sekä erityisopiskelijoiden että vieraskielisten opiskelijoiden määrä on kasvanut merkittävästi.

– Olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa ammatillisen koulutuksen rahoitus on romahtanut, mutta erilaisia tukitoimia kaipaavien opiskelijoiden määrä on kasvanut. Tämä yhtälö ei yksinkertaisesti ole kestävä, huomauttaa OSKU ry:n puheenjohtaja Emmi Pentikäinen.

Jo aiemmin sekä ammatillisen koulutuksen järjestäjät että opetusalan henkilöstö ovat peräänkuuluttaneet ammatillisen koulutuksen rahoituksen turvaamista. Opiskelijoiden viesti tilanteeseen on selkeä:

– Ammatillinen koulutus kaipaa kipeästi lisää resursseja, jotta meille opiskelijoille voidaan taata ansaitsemamme henkilökohtainen ohjaus sekä riittävä ja laadukas opetus. Ammattiin opiskelevat ovat erittäin ylpeitä ammatillisesta koulutuksesta – ja tuo ylpeys meidän täytyy yhdessä jatkossakin kaikin mahdollisin keinoin varmistaa, painottaa vastavalittu OSKU ry:n puheenjohtaja 2019 Jessica Makkonen.

Syyskuun lopussa julkaistun AMIS 2018 -tutkimuksen mukaan lähes joka toinen ammattiin opiskeleva toivoo, että opettajilla olisi enemmän aikaa keskustella opiskelijan kanssa heidän asioistaan. Vastaajista 22 % koki opintoihin sisältyvän liian vähän opettajan antamaa opetusta. Myös uusimman Nuorisobarometrin mukaan varsinkin ammatillisen koulutuksen leikkaukset iskevät todennäköisesti juuri niihin nuoriin, joilla on muutoinkin kohonnut riski jäädä koulutuksen ulkopuolelle.

OSKU ry lähettääkin painavan viestin Arkadianmäelle ja eduskuntavaaleihin valmistautuville puolueille: ammatillisen koulutuksen rahoitus on turvattava, jotta ammatillinen koulutus olisi jatkossakin aidosti vaihtoehto ja mahdollisuus kaikenlaisille oppijoille.

Puheenjohtaja 2018 Emmi Pentikäinen, p. 044 977 6356
Puheenjohtaja 2019 Jessica Makkonen, p. 0400 838 168