OSKU ry:n liittokokous: Toisen asteen opiskelijoilla oltava oikeus voida hyvin!

KANNANOTTO 16.11.2019

Valtakunnallisen toisen asteen ammattiin opiskelevien opiskelijajärjestön Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n liittokokous vaatii ryhtilliikettä toisen asteen opiskelijoiden opiskeluhuollon toteuttamiseen. Tällä hetkellä kurjasti resursoidut tukipalvelut pahimmillaan estävät nuoren tarvitseman avun saamisen kokonaan.

Liittokokoukseensa Iittiin kokoontuneet ammattiin opiskelevat pitävät erittäin huolestuttavana, että opiskeluhuollon palvelut ovat valitettavan monella paikkakunnalla opiskelijoille vaikeasti saavutettavissa ja henkilöstöltään liian vähäisiä. Liittokokous muistuttaa, että heikkenevä vointi voi yksilötasolla johtaa opintosuorituksien heikkenemiseen tai kurjimmassa tapauksessa olla jopa syy opintojen keskeyttämiselle.

Vuoden 2019 kouluterveyskyselyn mukaan jopa 23 % ammatillisten oppilaitosten ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoista kokee terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi. Kuitenkin vuonna 2018 toteutetun AMIS 2018 –tutkimuksen vastaajista vain puolet kertoo saaneensa tarvitessaan apua opiskelijahuollosta.

“Kyllä opiskelijallakin pitää olla oikeus voida hyvin ja luottaa siihen, että tarvitessaan apua ja tukea saa helposti, nopeasti ja matalalla kynnyksellä. Opiskelijoiden mielenterveydelliset ongelmat lisäävät nuorten syrjäytymisriskiä ja samalla haastaa suomalaisten osaamistason nostamista”, ärähtää OSKU ry:n vuoden 2019 puheenjohtaja Jessica Makkonen.

Mielenterveyden ongelmat ovat jo tällä hetkellä yleisin syy nuorten opiskelukyvyttömyydelle. Kuitenkin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toteuttamissa arvioinneissa on havaittu nimenomaan merkittäviä puutteita erityisesti ammattiin opiskeleville suunnattujen psykologi- ja kuraattoripalveluiden saatavuudessa sekä opiskelijoiden osallistumisessa opiskelijahuollon suunnitteluun ja toteuttamiseen. Erityisen huolestuttavaa on, että alueellinen tasa-arvo ei palveluiden saatavuudessa toteudu.

OSKU ry esittää, että toisen asteen opiskeluhuollon palveluihin säädetään sitovat henkilöstömitoitukset sosiaali- ja terveysministeriön laatimien valtakunnallisten suositusten mukaisesti. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön on välittömästi arvioitava ammatillisen koulutuksen uudistuksen vaikutukset opiskeluhuoltoon.

“Hallituksen kaavailema oppivelvollisuuden pidentäminen edellyttää aidosti sellaisten puitteiden luomista, jossa joka ikinen voi hyvin. Opiskeluhuollon palveluita on pikaisesti kehitettävä vastaamaan opiskelijoiden hyvinvoinnin haasteisiin”, huomauttaa juuri valittu OSKU ry:n vuoden 2020 puheenjohtaja Iivari Korkala.

Puheenjohtaja 2019 Jessica Makkonen, p. 044 977 6356

Puheenjohtaja 2020 Iivari Korkala, p. 044 980 6580

Emmepä onnistuneet suosittelemaan yhtään artikkelia tähän hätään. Kurkkaa kaikki kannanotot täältä.