AMIS-stipendit: Vuoden tsemppari on sodankyläläinen Ilse Ryynänen

TIEDOTE 4.6.2016

JULKAISUVAPAA HETI

Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry jakaa tänä keväänä historiansa ensimmäiset AMIS-stipendit. Stipendeistä kukin on arvoltaan 250 euroa. Stipendejä myönnetään toiminnassaan erityisesti ansioituneille ammatillisille opiskelijoille ja opiskelijakunnille kolmessa kategoriassa. Vuoden tsemppari –stipendillä palkitaan Ilse Ryynänen Lapin ammattiopistosta.

Ilse aloitti opinnot ammattistartissa Lapin ammattiopistossa vuonna 2012 käytännön pakon sanelemana. Ilsen opinnot takkuilivatkin aluksi pahasti esimerkiksi runsaiden poissaolojen vuoksi, kunnes keväällä 2013 hänessä heräsi kiinnostus sosiaali- ja terveysalaa kohtaan. Syksyllä 2013 Ilse aloitti lähihoitajaopinnot. Aluksi kovasti jännittäneet uudet tilanteet ja omista opinnoista huolehtiminen alkoivat sujua paremmin kannustuksen ja tuen myötä. Ilse uskalsi haastaa itseään ja sai työssäoppimispaikoistaan kesä- ja keikkatöitä. Myös ammattiosaamisen näyttöjen arvosanat muuttuivat erinomaisiksi opintojen loppua kohden.

Keväällä 2015 Ilse lähti oppilaitoksensa ainoana opiskelijana vaihtoon Kiinan Shanghaihin. Vaihdossa hän tuli rohkeammaksi ja kasvoi lähihoitajan identiteetissään. Lopulta Ilse valmistui kaksi kuukautta ennen määriteltyä tavoiteaikaa. Nykyään hän työskentelee Englannissa erityislasten avustajana.

- Ilse on muuttunut upealla tavalla kansainväliseksi osaajaksi ja alansa ammattilaiseksi. Juuri tällaisia kasvutarinoita ammatillinen koulutus voi parhaimmillaan tarjota, sanoo OSKU ry:n puheenjohtaja Rene Stolt.

Vuoden tsemppari –kategoriaan saapui valtavasti erinomaisia hakemuksia, joista kuka vain olisi voitu valita stipendin saajaksi.

- Toivomme Ilsen esimerkin kannustavan niitä, joilla on hankaluuksia opiskelun kanssa. Luovuttaa ei saa koskaan, Stolt sanoo.

Stipendi jaettiin eilen Sodankylässä Lapin ammattiopiston kevätjuhlassa.

OSKU ry:n jakamia AMIS-stipendejä haettiin lähes 50 opiskelijalle tai opiskelijakunnalle. Hakemusten ja hakijoiden taso oli hyvin korkea. Palkittavat valitsi OSKU ry:n liittohallitus.

Rene Stolt

puheenjohtaja, Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry