Ammatillisen koulutuksen arvosteluasteikko ollaan palauttamassa malliin 1-5 - OSKU kiittää yhteistyöstä!

TIEDOTE 7.4.2017

Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry on puhunut väsymättä jo pian kahdeksan vuotta ammatillisten perustutkintojen arviointiasteikon palauttamisesta skaalalle 1-5. Asia on ollut erityisesti oskulainen ja OSKUn sinnikkäästi esillä pitämä teema.

Nyt sekä ammatillisten todistusten hyödyntämistä pohtiva työryhmä että opetus- ja kulttuuriministeriö esittävät, että asteikko palautetaan entiselleen. Asetusluonnoksessa muotoilu on muutettu seuraavasti: ”Ammatillisen perustutkinnon ammatillisten tutkinnon osien ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden hyväksytty osaaminen arvioidaan käyttäen asteikkoa 1-5.” Valmiina valintoihin II – ammatillisesta koulutuksesta korkeakouluun -raportin luonnoksessa työryhmän ehdotus numero kolme on: ”Muutetaan ammatillisen koulutuksen todistusten arvosana-asteikko 5-portaiseksi (1-5).”

- Olemme vuodesta toiseen muistuttaneet päättäjiä ja virkamiehiä nykyisen 1-3 -arvosteluasteikon ongelmista, jotka tunnustetaan niin opiskelijoiden, opettajien kuin työelämänkin toimesta. En voi sanoin kuvata, kuinka kiitollinen olen, että meille opiskelijoille erittäin tärkeä asia ollaan korjaamassa viimeinkin, iloitsee OSKU ry:n puheenjohtaja, merkonomiopiskelija Eini Järvi.

Suurin ongelma todistusten osalta on ollut se, että korkeakoulut eivät enää anna opiskelijavalinnassaan ammattiin valmistuneen todistuksesta lainkaan lähtöpisteitä - toisin kuin ylioppilastodistuksesta. Esimerkiksi merkonomiksi valmistunut ei tällä hetkellä saa tradenomiopintoihin hakiessaan mitään tunnustusta opintomenestyksestään.

- OSKUn mielestä kaikilla tulee olla aito mahdollisuus tulla palkituksi tekemästään työstä sekä tuoda esiin erityistaitonsa ja lahjakkuutensa. Arvosteluasteikon muutos ja amistodistusten parempi hyödyntäminen korkeakouluvalinnoissa ovat erittäin odotettuja ja tervetulleita uudistuksia erityisesti opiskelijoiden parissa. Haluamme kiittää kaikkia valmisteluun osallistuneita siitä, että asia on saatu eteenpäin. Toivottavasti ehdotukset pannaan käytäntöön ja korkeakoulut käyttävät jatkossa myös amistodistuksia valintojen perusteena, summaa puheenjohtaja Järvi.

Eini Järvi

Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry